Wzbogać swoją dietę o ryby

0
63

Polacy najczęściej rybę kupują na Święta Bożego Narodzenia, gdzie króluje karp. Czy to wystarczy, by zadbać prawidłowo o nasze zdrowie? Oczywiście, że nie. Ryby powinny się znajdować w naszej codziennej diecie.
Dlaczego warto uwzględnić w naszej codziennej diecie ryby?
Głównym powodem, dla którego sięgamy po ryby w diecie są zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega – 3 (EPA i DHA). Ponadto są o wiele zdrowsze niż czerwone mięso, które zjadamy na co dzień. Zawierają szereg witamin i składników mineralnych oraz ważne w rozwoju białko.
Jeżeli nie jesteście zwolennikami ryb to warto przyjrzeć się badaniom prowadzonym na uniwersytecie w Stanford w USA. Regularne spożywanie ryb zmniejsza aż o 10% ryzyko zawału serca, a także o 43% zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

Właściwości zdrowotne ryb

Ryby pomimo tego, że zawierają dużo tłuszczu są bardzo zdrowe. Zwróćmy uwagę na Eskimosów, którzy ryby spożywają przez większość czasu. Nie chorują na miażdżycę, która jest częstym przypadkiem w Europie. Ponadto jedząc ryby możemy obniżyć zły cholesterol LDL. Zawarte składniki w rybach działają przeciwzapalnie, poprawiają przepływ krwi.

Każdy z nas chce, by nasze dzieci prawidłowo się rozwijały. Ryby wspomagają prawidłową pracę mózgu i oczu, tak ważną dla małych dzieci. Zalecane są kobieta w ciąży i matkom karmiącym piersią. Ważne jest to, by wybierały ryby o niskiej zawartości rtęci (śledzie, sardynki, mintaj, świeży łosoś). Ponadto ryby powinny być poddane obróbce termicznej, gdyż surowe mogą mieć negatywny wpływ na rozwój nienarodzonego dziecka.
Wprowadzenie ryb do diety może zmniejszyć przyczynę uszkodzenia wzroku i ślepoty.

Warto podkreślić to, że tłuste ryby (śledź, łosoś) zawierają duże stężenie witaminy D. Niedobór jej w naszym organizmie może przyczynić się do stanów depresyjnych, problemów z wagą, a także osteoporozy.
By wspomóc odchudzanie sięgnijmy po chude ryby takie jak sola, płastuga, witlinka.

Kwasy tłuszczowe omega – 3 zawarte w rybach pozytywnie wpływają na bolące stawy dzięki działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym. Wspomagają nasze stawy przy obciążeniu podczas ćwiczeń oraz przy artretyzmie.

Ryby w diecie przyczyniają się również do prawidłowej pracy płuc, zapobiegają astmie wysiłkowej. Spożywanie ryb bogatych w kwasy omega – 3 mamy możliwość poprawę funkcjonowania naszych płuc po wysiłku nawet o 64%.

Badania przeprowadzane w Pittsburgu przez lekarza neurochirurga nad grupą osób z bólami stawów, pleców i szyi wykazały złagodzenie objawów. Aż 59% badanych zrezygnowało ze środków farmaceutycznych na rzecz ryb.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie świeżej ryby?

Pierwsze, co możemy wyczuć to zapach. Gdy czujemy morską wodę, to ryba jest świeża. Ponadto oczy i skrzela. Te pierwsze powinny być wilgotne i pełne. Skrzela zaś musza być czyste i jasnoczerwone.
Warto też zwrócić uwagę na łuski. Powinny świecić się dzięki śluzowi, który je pokrywa.

Gdy ryba dziwnie pachnie, jest miękka i gumowa, pozbawiona naturalnego śluzu – nie kupujmy jej.

Unikajcie jednej z najpopularniejszych ryb – pangi. Mimo niskiej ceny oraz małej ilości ości, jest to ryba niezdrowa, hodowana w zanieczyszczonych wodach.
Dla naszego zdrowia warto wydać trochę więcej, by móc cieszyć się pozytywnym wpływem na nasz organizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here