Białko w diecie to podstawa

0
52

Białko odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie. Przede wszystkim pozwala na prawidłowy rozwój człowieka, wzrost, mocne kości a także szybką regenerację uszkodzeń. Ma zbawienny wpływ na przemianę materii, co przydaję się w zachowaniu zdrowej i pięknej sylwetki.

W skrócie – czym jest białko?

Białka to wielocząsteczkowe biopolimery zbudowane z aminokwasów. Odgrywają ważną rolę we wszystkich procesach biologicznych .Katalizują przemiany biologiczne, transportują cząsteczki, służą jako przeciwciała oraz przekazują impulsy nerwowe,.Białka dzielimy na proste, które są zbudowane z samych aminokwasów oraz złożone.
Najbogatsze źródła białka znajdziemy w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego. To przede wszystkim jajka, które posiadają korzystny stosunek kwasów Omega- 3, dzięki którym nasz organizm regeneruje się szybciej. Kolejnym produktem o wysokiej zawartości białka jest mięso. Najcenniejsze z nich to pierś z kurczaka, wołowina, w przypadku ryb- tuńczyk, łosoś wędzony oraz makrela. Również dla wegetarian i wegan znajdzie się rozwiązanie- bogate w źródło białka są nasiona roślin strączkowych. Jest to na przykład soczewica, groch fasola, soja. Możemy dostarczać ten mikroelement poprzez wykorzystywanie w naszej diecie zboża- zwłaszcza pszenica orkisz, żyto. Wśród osób uprawiających sport bardzo popularne jest dostarczanie białka w formie odżywki proteinowej, która zalecana jest po dużym wysiłku fizycznym. Pozwala szybko uzupełnić mikroelementy utracone po treningu.

Białko w diecie – źródło energii

W zrównoważonej, zdrowej diecie biało jest równie ważne co tłuszcze i węglowodany. Nie należy o nim zapominać. Jest bardzo przydatny w budowaniu masy mięśniowej, ponadto pomaga spalać kalorie oraz zwiększa metabolizm. Jest dużo bardziej sycący niż węglowodany czy tłuszcze, co sprawia, że czujemy się najedzeni przez długi czas i zwłaszcza podczas diety nie sięgamy po żadne przekąski między głównymi posiłkami. Białko w diecie wpływa pozytywnie na nasze libido, ponieważ zawiera melatoninę. Wzmacnia również nasz układ odpornościowy ze względu na aminokwasy, które uczestniczą w biosyntezie ciał odpornościowych. Chroni nas przed przeziębieniami oraz wirusami. Pozytywnie wpływa również na utrzymanie bilansu wodnego i równowagi kwasowo- zasadowej.
Warto wiedzieć, że nie powinniśmy dostarczać zbyt dużo białko naszemu organizmowi. Może to prowadzić do bardzo poważnym konsekwencji – miedzy innych obciążać nerki i wątrobę a co za tym idzie powodować złe samopoczucie: osłabienie organizmu, ostre bóle brzucha, senność. Po mimo tego, że większa ilość białka dostarcza wielu korzyści nie powinniśmy pamiętać, że dzienna dawka powinna wynosić 2-3 g na każdy kilogram masy ciała. Najważniejszy w zdrowej diecie jest umiar i różnorodność.
Białko ma wiele zalet, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Jest równie ważny co pozostałe mikroskładniki. Pamiętajmy o jego drogocennych właściwościach i dostarczajmy naszemu organizmowi to, co dla niego niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here